Langkau ke kandungan utama
KESULITAN HIDUP SEBUAH ILUSI KEHIDUPAN

Kesulitan itu sebenarnya kecil bagi Allah. Sehingga serahkan-lah semuanya pada Allah Yang Maha Kuat dan Maha Kaya. Jika kita ingin mampu menghadapi dan mengatasi kesulitan hidup. Daripada tenggelam dengan kesedihan dalam hidup, mengapa kita tidak berusaha mengambil hikmah dari kesulitan itu tersebut? Hikmah dari kesulitan dalam hidup ini mungkin adalah:

1. Agar memiliki hati yang lebih kuat, sebab kesulitan menguatkan
hati kita.

2. Agar sadar dengan segala kekurangan dan kesalahan sehingga
kita selalu bertaubat dan dosa kita diampuni.

3. Bebas dari rasa ujub, kesulitan adalah bisa saja sebagai
teguran karena kita merasa bisa dan merasa pintar.

4. Agar senantiasa tidak lalai.

5. Lebih banyak mengingat Allah.

6. Lebih sabar dalam hidup.

Jadi pada hakikatnya, yakinlah sebenarnya Hidup itu Indah, asal tidak ada penyakit hati untuk mencari masalah dan dosa. Renungkanlah berulang-ulang:

Allah SWT berfirman artinya: Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. (QS. Alam Nasrah: 5-6)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEJOHANAN OLAHRAGA DAN SUKANEKA 2022PERASMIAN OLEH YB DATO' SRI HAJAH SHAHANIZA

sk jengka 2 di persada maya

selamat datang ke alam maya skj2...

Kejohanan Badminton MSSD Zon Jempol

Kejohanan Badminton MSSD Zon Jempol yang berlangsung di Balora Mastika Bandar Jengka telah dijalankan dengan lancar sekali. Dalam pertandingan ini Perseorangan lelaki bawah 12 tahun telah dimenangi oleh Ariff Fahmi dari SKJ2 telah menjadi johan.Bagi Acara bergu lelaki, Al Fayed dan Syammizat pula SKJ2 mendapat tempat ke 2 dan bergu perempuan, Danisa dan Nini pula mendapat tempat ke 3. Tahniah kepada pasukan badminton SKJ2 kerana telah berjaya menjadi Johan.