Langkau ke kandungan utama
Masjid adalah pasar akhirat...
✿ Buku adalah teman setia sepanjang masa...
✿ Amal baik adalah penghibur dalam kubur...
✿ Akhlaq yang baik adalah mahkota kemuliaan...
✿ Kemurahan hati adalah pakaian yang paling indah...

Takbir]

اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.

اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.

Allah Maha Besar sebenar-benar agung, segala pujian bagi Allah. Maha suci Allah pada waktu pagi dan petang, tiada Tuhan yang disembah melain-kan Allah. Dan kami tidak menyembah melainkan kepada-Nya dengan ikhlas hati. Baginya agama walaupun dibenci oleh orang kafir. Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa. Ia membenarkan janji-Nya, membantu hamba-Nya, memuliakan tentera-Nya dan Dia sendiri menewaskan pakatan musuh


Tazkirah:

BERKATILAH UMUR DENGAN 4 PERKARA:

Seandainya kita diberi umur untuk hidup oleh Allah hingga 50 tahun apakah yang akan kita lakukan untuk memanfaatkan umur tersebut? Andaikan umur kita saat ini sudah 45 tahun, maka baki umur yang tersisa ada 5 tahun lagi, jika hari ini kita telah pun berumur 49 tahun, bererti sisa umur kita ada 1 tahun lagi.

1 tahun itu adalah waktu yang sangat singkat, tidak terasa detik demi detik, malah minggu demi minggu lalu setahun itu telah pun berlalu, tidak terasa ajal sudah di depan mata, jadi bagaimanakah persiapan kita menjelang kehidupan hakiki yang penuh berkat?

Oleh yang demikian, Rasulullah SAW telah meninggalkan satu pesanan yang amat berharga buat kita semua sebagai umatnya. Baginda telah bersabda:

“Memberi sedekah, menyuruh pada kebaikan, berbakti kepada ibu bapa dan silaturahim dapat mengubah penderitaan menjadi kebahagiaan, menambah berkat umur dan menolak kejahatan.”
(Hadis riwayat Abu Naim).

Dengan ini, 4 perkara di atas sangat perlu dititikberatkan oleh kita semua sebagai umat Islam dalam meraih keberkatan hidup dan keredhaan Allah demi mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Maka seharusnya kita jadikan elemen tersebut sebagai
“the way of life”.

#Penulis ialah Pelajar Tahun 3, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia
By: Tuan Zairah Tuan Mat

Source: IslamItuIndah.my

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KEJOHANAN OLAHRAGA DAN SUKANEKA 2022PERASMIAN OLEH YB DATO' SRI HAJAH SHAHANIZA

sk jengka 2 di persada maya

selamat datang ke alam maya skj2...

Kejohanan Badminton MSSD Zon Jempol

Kejohanan Badminton MSSD Zon Jempol yang berlangsung di Balora Mastika Bandar Jengka telah dijalankan dengan lancar sekali. Dalam pertandingan ini Perseorangan lelaki bawah 12 tahun telah dimenangi oleh Ariff Fahmi dari SKJ2 telah menjadi johan.Bagi Acara bergu lelaki, Al Fayed dan Syammizat pula SKJ2 mendapat tempat ke 2 dan bergu perempuan, Danisa dan Nini pula mendapat tempat ke 3. Tahniah kepada pasukan badminton SKJ2 kerana telah berjaya menjadi Johan.